Školní weblog

VÝSLEDKY zápočtového testu z 8.1.09 a témata k úvaze na antiku

Posted by pitvok on Leden 11, 2009

Test obsahoval 11 otázek, z toho deset otázek bylo hodnoceno 1 bodem, poslední otázka max. 2 body (za tuto otázku mohly být uděleny také zlomky bodu, např. 1,5 nebo 0,5 bodu). Na úspěšné splnění testu jste museli dosáhnout více než 50% bodů, tj. více než 6 bodů. Své jméno v seznamu vyhledejte pomocí Ctrl + F :), pokud se nenajdete, tak jste se buď nepodepsali nebo jste test nepsali nebo jste ho neodevzdali nebo jste napsali své jméno nečitelně.

________________________________________________________________________________________

Jsou dvě skupiny lidí, kteří test nezvládli:

1) Ti, kdo mají6 bodů a méně. Tito lidé mohou test opakovaně splnit tak, že se se mnou v letním semestru domluví a v některé z mých hodin si přijdou napsat krátkou úvahu na jedno z níže uvedených témat, příp. můžete písemně zpracovanou odpověď zaslat na můj email: phantomstranger@seznam.cz. Do textu emailu uveďte prosím svůj obor a celé jméno.

2) Ti, kdo se nepodepsali. Mám jeden vyplněný, avšak nepodepsaný test. Jeho autorem/autorkou je ten, kdo zde nebude uveden a psal test.

Témata k úvaze: (můžete si vybrat také vlastní téma)

– Jaké formy náboženství v antickém světě existovaly a jaký byl jejich vztah k filozofii? (možnost vztáhnout k předsokratovskému, klasickému i helénistickému období)
– Co je to diskurz?
– Vysvětli platónské pojetí nesmrtelnosti duše!
– Jakou roli měla v řeckém myšlení matematika?
– Jak (v Řecku) souvisí politické a společenské uspořádání a formy myšlení?
– Vysvětli rozdíly mezi předsokratovskou, klasickou a helénistickou filozofií!
– Co znamená slovo utopie a k čemu je utopie dobrá?
– Jak dospěli řekové k myšlence atomu?
– Proč si Řekové spojovali to, co je skutečné, krásné a pravdivé s tím, co se nemění a je věčné?

________________________________________________________________________________________

Testové otázky a správné odpovědi

1) Co je to synkretismus?
– nauka o spojování prvků
snaha spojovat dohromady různé teorie a hledat jejich společného jmenovatele
– nahromadění názorů a výroků různých autorů bez ladu a skladu

2) Co jsou to kategorie?
nejobecnější určení každého jsoucna
– způsoby, jak lze vypovídat o světě
– nejvyšší pojmy platónských dialogů, vysvětlované užitím mýtu

3) Jakým způsobem se změnila politická situace v Řecku za vlády Makedonců?
zanikla autonomie řeckých POLEIS
– nastala vrcholná fáze řecké demokracie
– došlo k úpadku Řecka a zániku řecké kultury

4) Jaké druhy lidí Hérakleitos rozlišuje?
bdící a spící
– plovoucí a tonoucí
– osvícené a nevědomé

5) Jak lze vysvětlit pojem metafyzika?
– věda, z níž vychází fyzika
věda o tom, co přesahuje zkušenost
– věda, která osvobozuje lidského ducha

6) Jaký je význam pojmu ARCHÉ?
– příčina
prapočátek
– podstata

7) Jak zní hlavní otázka Ústavy?
– Co je to dobro?
Co je to spravedlnost?
– Co je to zdatnost?

8) Komu byla zasvěcena Eleusinská mystéria?
– bohyni Héře
– bohyni Afrodítě
bohyni Deméter

9) Proč se Sókratés nespokojí s výčtem různých druhů zdatnosti?
– protože chce poznat ještě další lidi
protože hledá obecné určení zdatnosti
– protože sám nebyl zdatný v ničem

10) Jaký postoj ke světu se zrodil v řecké filozofii?
– individualismus
– subjektivismus
racionalismus

11) Proč se eleatům říká “zastavitelé celku”?

Možná odpověĎ:
Protože Parmenidés ve své básni vyloučil nebytí jako myslitelnou a tudíž existující možnost (myslit a býti je totéž). Myslet je možné pouze, že JE.  Jsoucí je možné myslet pouze jako jsoucí. Tzn, není je možné myslet z hlediska pohybu (v aristotelském smyslu), tj. z hlediska jakékoliv změny. Změna totiž souvisí s časem, který souvisí s tím, že něco již není a něco ještě není. Změna tedy nemůže být, vše musí být stejné, neměnně jsoucí, věčné, zákonité, neporušené, pozitivně přítomné. Nic nemůže chybět, ani přebývat. Nemůže docházet k žádný změnám a přesunům, pohyb se zastavil, celek bytí je pozitivně existující totalita jsoucího.

Tento základní náhled se pokoušeli dokázat svými aporiemi Parmenidovi žáci a náastupci, především Zenón z Eleje.

Reklamy

7 komentářů to “VÝSLEDKY zápočtového testu z 8.1.09 a témata k úvaze na antiku”

  1. Zdeňka said

    Děkujeme za výsledky :-)

  2. student said

    Prosím Vás, když jsme test nenapsali, tak k panu Havlíčkovi zatím chodit nemusíme, rozumím tomu dobře?

  3. vitpokorny said

    Není zač

  4. vitpokorny said

    to student: když jste test nenapsali, tak tam ani jít nemůžete, protože test je podmínkou pro přijetí k ústní zkoušce.

  5. Maky said

    Dobrý den, nějak nevidím témata k úvaze, když jsem test nenapsala???

  6. vitpokorny said

    témata doplním

  7. z7paj8 said

    dsfsdfs67877 test test

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: