Školní weblog

Konec filosofie a začátek myšlení – texty

Posted by pitvok on Září 27, 2012

1) Novák Aleš, Příspěvky k filosofii

S filosofií je konec. Nejen, že pominula doba (filosofických) systémů, jak praví Heidegger v Beiträge, nýbrž pominula doba filosofie. Filosofie na katedrách a ústavech a provozovaná na kongresech je jen karikaturou sebe samé, je to novinová věda, která jenom žvaní. Filosofie na katedrách je tak leda samoúčelným, neplodným učeneckým exhibicionismem ukájejícím se v horečném citování sekundární a terciární literatury. Filosofie produkuje už jenom literaturu. Neopakovatelným způsobem to vyslovil anonymní čínský autor skrývající se za maskou Mistra Zhuanga:

Vévoda Huan si četl v síni, pod kterou tesal kolář kolo. Odložil sekyru a vyšel a nahoru. Zeptal se vévody Huana: „Smím se zeptat, co pán čte?
Vévoda pravil: „Slova světců.
Ti svědci dosud žijí?
Dávno zemřeli.
Pak ovšem to, co pán čte, není nic, jakési zbylé exkrementy byvších lidí!
Vévoda zvolal popuzeně: Jak se opovažuješ se mnou diskutovat, co mám nebo nemám číst? Pokud mi to vysvětlíš, dobrá, ne-li zemřeš!
Dívám se na to z pohledu mého řemesla. Budou-li paprsky kola volné, dají se možná dobře nasadit, ale kolo nebude držet. Budou-li paprsky kola moc těsné, nedokážu je pořádně nasadit. To jestli jsou volnéí nebo těsné, má člověk v ruce, cítí to srdcem. Slovy to nepovíš. Je v tom jakási dovednost, která jim uniká. Nedokážu to vysvětlit ani svému synovi a můj syn to ani ode mne nepochopil. Ostatně jen proto ještě ve svých sedmdesáti stále tesám kola. Pokud ti staří zemřeli, vzali s sebou to, co nemohli předat. A to, co po nich zbylo, co tu čtete, pane, není-nic jiného nežli jejich exkrement.

Doba filosofických spisů a děl pominula. Nyní se již jen fabrikují sebrané, historicko-kritické spisy autorů jako nějaké položky na krámě a píšou se sborníky k narozeninám bez ladu a skladu a žádného smyslu. Katedrová filosofie je systematická, historická a historizující, klasifikuje a systematizuje tzv. „problémy“, které vyřizuje jako položky. Filosofie je neživá, nemrtvá. Filosofie je zombie.

2) Slavoj Žižek
More than ever we need philosophy today

3) Deleuze Gilles, Proust a znaky

Pravdu hledáme, jen když jsme k tomu nuceni konkrétní situací, když jsme vystaveni určitému druhu násilí, které nás k tomuto hledání tlačí. … Myšlenky rozumu mají svou hodnotu jen díky explicitnímu, tedy konvenčnímu významu. Jen málo motivů Proust zdůrazňuje jako ten, že pravda není nikdy produktem předchozí dobré vůle, ale výsledkem násilí v myšlení … Pravda závisí na setkání s něčím, co nás nutí myslet a hledat pravdu.“

4) Kosík Karel, Naše současná krize, in Století Markéty Samsové

„Mnohokrát opakovaný názor, že se industriální společnost stala subjektem moderní doby, znamená pouze tolik, že mechanismus produkování a konzumování, toto moderní perpetuum mobile, zdokonalující se dosažitelnost a mobilizovatelnost všeho, strhly na sebe iniciativu a určují, ba více, diktují rytmus a tempo lidského života. Proces zdokonalitelnosti se tak stává zároveň procesem převrácení a převrácenosti: člověk, který tento mechanismus produkování a zdokonalování zkonstruoval a uvedlo do chodu, čím dál tím více se zaplétá do jeho soukolí a stává se pouhým příslušenstvím tohoto moderního pseudo-subjektu, této iniciativní a všemocné převrácenosti.“

„Rozdíl myslitelů a doktrinářů je v podstatě rozdílem mezi původností a odvozeností. Zatímco jedněm jde o hledání a nalezení pravdy, zabývají se druzí úvahami, zda ten či onen poznatek, objev nebo čin odpovídá doktríně a autoritě. Myslitel vypracovává své názory s naprostou vnitřní svobodou a není vázán ničím jiným než zájmem poznat, jak věci skutečně jsou, a nestará se se tedy o to, zda odhalená pravda odpovídá něčemu již nalezenému a tím méně pak vžitému a za pravdu považovanému. Pravda ruší utkvělé představy a samozřejmosti. Naše nynější krize je mimo jiné také bankrotem samozřejmostí. Co se po desetiletí považovalo za zřejmé ukazuje, ukazuje se jako nejasné a temné. Co se vydávalo za konečné a vyřešené, objevuje se jako pouhé provizórium. Zmatek v názorech nepramení z toho, že kritické myšlení začalo myslet, nýbrž že se objevilo na veřejnosti.“

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: