Školní weblog

Dějiny filozofie II.

Obsah kurzu:
Seznámíme se s některými rozhodujícími momenty ve vývoji novověké filozofie a vědy, a to v souvislosti s vývojem novověké evropské kultury, tzv. moderny. Modernu budeme chápat jako historický a myšlenkový jev, který umožnil novověkému člověku definitivně se osvobodit od připoutání ke společenství, k místu, k času a k ritualizovaným formám chování a jednání. Budemem se ptát, kde a jak moderna čili novověk začíná a kde končí. Budou nás zajímat filozofické, vědecké,  historické, politické, ekonomické i náboženské souvislosti moderny. Budeme se zabývat moderním člověkem, tak jak se začal vynořovat v 16. století, a jak se definitivně zformoval ve století 19. Setkáme se také s hlavními myšlenkovými proudy 20. století, které lze chápat částečně jako pokračování, částečně jako kritiku moderního projektu.

Hlavní cíle:
Prohloubení porozumění vývoji evropské kultury
Orientace v novověkém myšlení
Prohloubení interpretačních schopností
Porozumění vztahu myšlení a historické situace

Obsah hodin:
Mnohonásobný počátek moderny
Galilei a problém vesmíru
Protestantismus a náboženská emancipace
Descartes, Montaigne a novověký humanismus- problém subjektu
Bacon a Newton a problém vědy
Kant a sebekritika rozumu
Německý idealismus
Filozofie druhé poloviny 19. století – Marx a Nietzsche
Pozitivismus a pragmatismus
Fenomenologie a existencialismus
Analytická filozofie
Tendence v myšlení druhé poloviny 20. století – postmoderna

Forma atestu: zápočtový test

Doporučená literatura:
Novověká filozofie – zdroje informací

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: