Školní weblog

Německá filozofie 2009/2010

Obsah semináře:
Tento kurz bude mít dva cíle. Za prvé budeme chtít zjistit, co může nabídnout současné německé myšlení? Jaké nejvýznamnější myšlenky a osobnosti má německé myšlení 20. století? Existuje něco jako německá filozofie? Jak to, že nejvýznamější z moderních teorií a ideologií pocházejí právě z Německa? Nacismus, marxismus, hermeneutika, fenomenologie, psychoanalýza, analytická filozofie nebo strukturalismus jsou teoretické směry pocházející původně od německých autorů? V čem je moderní německé myšlení specifické? Jaké si klade otázky a jak na ně odpovídá? Jaké styly, postoje a modely nám německé myšlení nabízí? Jak to, že jména jako Freud, Nietzsche nebo Marx zná celý vzdělaný svět. Jak to, že právě moderní německé myšlení nabízí evropské kultuře tolik inspirativních, hlubokých a zajímavých osobností – Heideggera, Husserla, Arendtovou, Adorna, Horkheimera, Junga, Gadamera nebo Luhmanna?

Za druhé se pokusíme proniknout do filozofie jako takové, bez ohledu na to, jestli je německá nebo ne.  Co to vlastně znamená myslet filozoficky? Jaký druh vyjadřování, jaký jazyk a styl vlastně filozofie představuje? Co je to definice? Jak vypadá analýza? V čem spočívá interpretace? Jak vést filozofický dialog? Jak a v čem se filozofie liší od vědy, umění či náboženství, a co může člověku vlastně nabídnout? Jaké místo má filozofická forma řeči v našich životech a v rámci naší kultury?

V celém semináři se budeme držet jediného základního obrazu, a to je Platónova podobenství jeskyně, které neopakovatelným způsobem představuje postavu filozofa, jeho vztah ke společnosti a ke světu. Na základě tohoto podobenství se pokusíme uvidět, co všechno níže uvedení němečtí myslitelé zahlédli mimo jeskyni, jak chápali strukturu jeskyně a jaký smysl podle nich vystupování z jeskyně má.

Každá hodina bude postavená na analýze a interpretaci předem dohodnutých textů, které budou mít všichni studenti k dispozici. Vyučující doplní výklad studentů vlastními postřehy a pomůže zařadit získané informace do výše uvedeného kontextu. Výsledkem každé hodiny bude zápis či protokol z hodiny, který pořídí sami studenti. Další hodina bude začínat diskuzí nad protokolem z minulé hodiny.

Požadavky k zápočtu:
Rozbor a interpretace textu v hodině
Odevzdání zápisu z hodiny
Závěrečný tes
t

Doporučená literatura:

Úvod do filozofie

Výuka:

1) Úvodní hodina – Seznámení s obsahem semináře, požadavky k atestu, způsob práce v semináři, podobenství jeskyně jako základní obraz filozofie
2) Kant a Nietzsche – dvě protikladné postavy německé filozofické tradice
3) Karel Marx – historický materialismus a kritika kapitalismu
4) Freud a Jung – dva pohledy na podvědomí
5) Nietzsche – perspektivismus, iracionalizmus, nacizmus
6) Husserl a fenomenologie
7) Heidegger – ontologie a problém lidské existence
8) Gadamer – hermeneutika a problém rozumění
9) Wittgenstein – analytické myšlení a problém řeči
10) Arendtová – kritika totalitarismu, banální zlo a otázka jednání
11) Horkheimer/Adorno – kritika racionalizmu a moderní civilizace
12) Současné německé myšlení
13) Shrnutí, hodnocení, závěrečný test

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: