Školní weblog

Německá filozofie (LS 2011/12)

Obsah kurzu:
Prvotním cílem kurzu je učinit si přehled o osobnostech, otázkách a pojmech moderní filozofické tradice spojené s německy mluvící zeměmi – od 18. Do 21. století. Druhotným, ale neméně důležitým cílem je proniknout do povahy, hloubky, znepokojivosti a naléhavosti německé filozofické tradice. Zaměříme se především na problém filozofické kritiky a filozofického radikalismu, jež jsou v německé filozofii rozhodující. K filozofii budeme přistupovat prostřednictvím ilustrativních obrazů a jejich interpretací.

1) Úvod, seznámení s podmínkami kurzu, Co je to filozofie?
Die Sphären Petr Sloterdijks – eine Einführung
Podobenství jeskyně

2) Kant a Hegel – německý idealismus
I. Kant, Beantwörtung der Frage: Was ist Aufklärung?
I. Kant, Kritika čistého rozumu
G. W. F. Hegel, Fenomenologie ducha
Hegel.net

3) Schopenhauer a Nietzsche – filozofie života a vůle
4) Feuerbach a Marx – antropologizace filozofie
5) Freud a Jung – nové pojetí vědomí
6) E. Husserl a fenomenologie
7) M. Heidegger a existencialismus
8) H. G. Gadamer a hermeneutika
9) L. Wittgenstein a vídeňský kroužek
10) H. Arendtová a kritika totalitarismu
11) Frankfurtská škola I. – Adorno, Horkheimer, Marcuse, Habermas, Benjamin
12) Frankfurtskáškola II. – Adorno, Horkheimer, Marcuse, Habermas, Benjamin
13) Současné německé myšlení I. – Jonas, Waldenfels, Figal, Sloterdijk
14) Současné německé myšlení II. – Jonas, Waldenfels, Figal, Sloterdijk

Požadavky k získání zápočtu:
Překlad min. 5 stránek německého filozofického textu dle vlastního výběru
70% docházka

Doporučená literatura:

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

 
%d bloggers like this: